maanantai 3. maaliskuuta 2014

Kysymyspostauksen vastaukset!

Lempiblogisi? - Tää on lähtökohtaisesti mulle vähän vaikee kysymys, koska en loppujen lopuksi hirveen monia blogeja lue/seuraa. Nyt siis sanon 3 omasta mielestäni parasta : MerinLaepin ja Kaktun

Mistä tunnistat hyvän blogin/millaisista blogesita pidät? - Pidän selkeistä blogeista, joissa on suhteellisen hieno ulkoasu. Bannerin täytyy olla aika vaikuttavan näköinen, se herättää ekana mielenkiinnon. Tekstin tulee olla selkeää, helposti luettavaa ja sopivassa pätkissä, ja oikeastaan toivon jokaiseen postaukseen jonkunlaista kuvaa. Usein postailu on suuri plussa, mua ärsyttää lukea blogia, missä postauksia on hirveen harvoin. 

Miksi halusit lähteä harjuun opiskelemaan? - Harju on aina ollu mulle yks hyvä vaihtoehto. Suurin syy on melkein se, että mun tuttuja on ollut siellä paljon opiskelemassa ja ne on tykännyt. Ja hevosala nyt on mua aina kiinnostanut, saa sitten nähdä jääkö sille kokonaan vaiko vain hetkeksi, mutta ainakin mä saan ammatin, joka on mulle mielekäs ja oikeasti tykkään tehdä sitä :)




Haitko jonnekin muualle? :) - Hain muistaakseni niin että ykkösenä oli Harju, kakkosena Ypäjä, oiskohan sitten tullu ihan vaan Sipoon lukio, neljäntenä tais olla Helmi Liiketalousopisto ja viidentenä Sipoon Keuda. Näin mä muistelisin, mutta en oo enää ihan satavarma :D

Oletko koskaan haaveillut lisää hevosia ? - Ainahan se ois kiva, jos ois useempi.. Eka täytyy nyt kuitenkin saada opiskelut loppuun ja kunnon töitä jostain, niin kattoo sit jos vaikka useemman ottaisinkin. Se on kyllä aina houkuttanut, mut onneks se että mulla on vaan yks ei rajaa mahdollisuuksia siihen, että ratsastaisin muita ja pääsisin esim. kisoihin yms :)

Kummasta pidät enemmän -> orista vai ruunasta ? - Jos yleistetään, niin ruunasta. Ne on usein kuitenkin usein helpompia, eikä niiden kanssa tarvii miettiä samalla tavalla että minkä hevosen ohi menee. Toki on myös poikkeustapauksia ja oon itekin päässyt käsittelemään niin hienoja ja helppoja oreja (kuten kyllä myös niitä vaikeampiakin tapauksia...), etten todellakaan sulkisi pois sellaisen hankkimista. Yleisesti kuitenkin ruunan kanssa on helpompi liikkua ja tehdä, mutta tää on tosi yksilöllistä. Orithan on toki näyttävämpiä!




Mikä on korkein hypäämäsä esteesi, jos olet hyppinyt ? - Korkein on muistaakseni 120cm, mikä tuli hypättyä myyntihevosen kanssa - se on sitten ihan eri asia, että millä tyylillä. Ylpeänä voin kuitenkin sanoa että oon sen 100-110 hypännyt, niin että se on vielä ihan siistiltä näyttänyt! :)

Oletko laukannut väärinpäin ? - En. Ravia oon menny mutta laukkaa ei oo vielä tullut kokeiltua, mä luulen että se vois ainakin tolla omalla ponilla olla hyyvin mielenkiintosta...

Kilpailetko/millä tasolla? - HeB koulussa ja esteillä oon kisannut vähemmän, ponin kanssa käyny ihan vaan 60cm, mutta ihan kunnon ratana kuitenkin eri hevosilla 90cm.

Omat vahvuutesi ja heikkoutesi ratsastajana? - Vahvuutena ehkä se, että oon mennyt tosi monenlaisilla hevosilla ja mulla on suhteellisen hyvä tasapaino, enkä pelkää jos hevonen sätkii jotain vaan jatkan ratsastamista. Yksityiskohtaisemmin nykyisin voin jo sanoa että keskivartalo, ennen se heilui eteen ja taakse ja vaikka minne! Heikkoudeksi sanon käsien epätasaisuuden (välillä tosin myös jalkojen, muttei niin pahasti.). Mun vasen käsi kääntyy ''mopo-asentoon'' ja vien mun oikeen käden tosi helposti kaulan yli, oikee kyynärpää lähtee usein liitelemään ja vasen käsi taas levittyy hirveen helposti ulospäin. 



Ponin vahvuudet ja heikkoudet? - Ponin vahvuutena voisin pitää sitä, että se oikeesti osaa vaikka mitä, ja sitä tarvitsee oikeasti ratsastaa että se toimii mitenkään päin - ei siinä muuten mitään opi! Heikkoutena tällä hetkellä huonohko kunto, yleisesti taas se, että se jää helposti maneesissa/kentällä tylsistyessään tosi hitaaksi, varsinkin takapäästä, eikä sillon polje alle.


Onko siulla tulevaisuuden suunnitelmia harjun jälkeen? - Jossain välissä oma talli! Muuten mulla ei oo mitään suunnitelmia, täytyy nyt kattoa mihin tää elämä muutenkin menee :)


Tykkäätkö maastoilla/kuinka usein maastoilet? - Tykkään enemmän ku mistään muusta! Mieli lepää ja mulla ja ponilla on hauskaa, vaikkakin nyt Harjussa poni on viime aikoina pomppinut niin paljon maastossa, ettei se oo rentoa hevosta nähnykään. Kotona maastoilen helposti jotenkin joka päivä - alku - ja loppuverkat tapahtuu helposti maastoillen - mutta Harjussa oon ollut aika hyvin kerran viikossa metsässä/pellolla. 



 
Harjun positiiviset ja negatiiviset puolet, ootko viihtynyt? - Positiivista löytyy vaikka mitä! Tutustuu ihmisiin kunnolla ja meillä on aina tosi hauskaa, tunnit on keskimäärin kivoja ja suhteellisen hyödyllisiä ja henkilökunta on mukavaa, hevosetkin ihania kun vaan osaa. Negatiivisena toki se kun on niin paljon poissa kotoa ja matkat maksaa, osa asuntoloista on ehkä vähän kolkkoja ja kaikkien kanssa ei vaan tuu toimeen. Ite oon kuitenkin viihtynyt paremmin kun hyvin, suosittelen!

Auto vs Pyörä ? - Auto, koska se on nopea. Pyörä, koska hyötyliikunta!

Pahin tippuminen ? - Joko vika tippuminen ku kävelin kepeillä lihasrevähdyksen takia tai toiseks viiminen tippuminen, jollon otsa oli turvoksissa jonkun aikaa. Mulle ei oo hevosten kanssa juurkaan sattunut mitään isompaa, vaikka hurjan näkösiä jotkut mun tippumiset onkin ollu, kun oon ilmassa lentänyt yli 20m matkan :D

Lempi laji ( yleisurheilussa ) ? - Varmaankin lyhyen matkan juoksu, tai siitä ainaki ite tykkään. Joskus pidin myös pituushypystä, enkä sitä vieläkään inhoa.



paras koulutulos (prosentit)? - En oo ihan varma nyt kun mulla ei oo tässä niitä papereita, mutta heC yli 61% ja heB ainakin 58%? 

mikä puhelin sulla on? - Samsung Galaxy Y, pinkki


jos saisit valita, minkä ottaisit niin mopo, skootteri vai mopoauto? miksi? - Mopo. Mä tylsistyisin skootterilla ku ei siinä oo mitään tekemistä ja mautot ei vaan oo suosikkeja.....


Lempi hevosrotusi? - Eipä mulla varsinaisesti oo lempirotua, mut voisin kuitenkin sanoa että suokkiputet vie voiton! 



Mitä hevoset merkitsevät sinulle? - Elämää. Ne on aina ollu mun elämässä suuressa osassa ja niiden kanssa oon aina viettänyt suurimman osan ajastani, enkä enää todella voisi kuvitella elämääni ilman niitä. Rakkaus 



Kauanko olet ratsastanut? - Ekan kerran hevosen selässä oon istunut 2-vuotiaana, mutta enemmän oon ratsastanu vähän isompana. Ihan varsinaisesti aloin tunneilla käymään 10-vuotiaana, mutta sitä ennen jo ratsastanut aika paljon, säännöllisemminkin :)

Onko hevonen sinulle vain urheiluväline? - Ei. Hevonen on mulle oikeastaan paras kaveri, poni siis lähinnä ja muutenkin ne on vähän niinkun työkavereita, vaikken hevosta tuntiskaan. Mutta ei, välineitä ne ei ole :)


 Kuoleimet vai ei? Miksi? - Mä tykkään siitä, jos voi mennä ilman, mutta mulla ei oo mitään kuolaimia vastaan ja itsehän niitä käytän. Meillä se on ihan turvallisuuskysymys, että käytän kuolaimia, koska poni ei vaan toimisi ilman - vielä. Tarkoituksena meillä on lähiaikoina ainakin kokeilla, ellei pääsääntöisestikin siirtyä kuolaimettomiin. Kuolaimettomissa on lähinnä se, että niitäkin täytyy osata käyttää oikein, ettei satu mitään vahinkoa. Ne pystyy kuitenkin ''luomaan tuhoa'' lähes yhtä paljon kuin kuolaimetkin, mutta järkevässä käytössä tykkään molemmista.



Käytätkö kannuksia? Mitä mieltä olet kannuksien käytöstä? - Itse käytän vaan kisoissa, mutta vähän sama kuin edellisessä - jos niitä käyttää oikein, ei mulla ole mitään niitä vastaan. Lähinnä oon kannusten käytössä siitä tarkka, että pohje pysyy hiljaa eikä naputa tai heilu, ja muutenkin ratsastaja käyttää pohjetta eikä kantapäätä. Kannukset on ikävät, jos niitä käyttää väärin, tai kun niiden käyttäjä on tietämätön/osaamaton. Lähtökohtaisesti kannuksia vastaankaan mulla ei ole mitään :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti